За матеріалами http://berdpo.info/news/
4-го грудня у залі засідань приміщення виконавчого комітету Бердичівської міської ради відбулася пресконференція щодо результатів інституційного аудиту ліцею.
Експертна група дала вичерпний аналіз роботи БМЛ № 15, відзначила позитивні сторони і допомогла поставити завдання на майбутнє.
Учасники пресконференції – заступник начальника управління – начальник відділу інституційного аудиту управління Державної служби якості освіти у Житомирській області Сергій Вдовенко,освітні експерти – професор кафедри суспільно-гуманітарних дисциплін КЗ «Житомирський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Олександр Пастовенський та директор Житомирської спеціальної школиЖитомирської обласної ради Світлана Лесик,начальник управління освіти і наукивиконавчого комітету Бердичівської міської ради Валентина Адаменко, її заступник Світлана Басюк, головний спеціаліст управління освіти і науки, інспектор шкіл Валентина Пономарчук, директорБердичівського міського ліцею № 15 Ванда Івасюк,її заступник із навчально-виховної роботи Ірина Петриченко та представники місцевих засобів масової інформації. Зустріч провела головний спеціаліст відділу інституційного аудиту Анастасія Катинська.
Директор БМЛ № 15 Ванда Івасюк поділилася думками, враженнями та досвідом, отриманим під час проведення інституційного аудиту. Ліцей став першим закладом освіти на Житомирщині, де пройшла ця процедура, наголосила керівник та подякувала експертам на чолі з Сергієм Вдовенком за професіоналізм, толерантність і тактовність: «Працювала компетентна, злагоджена команда, яка спонукала нас подивитися на свою діяльність очима всіх учасників освітнього процесу: дітей, батьків і педагогів. Ми зрозуміли, що до нас прийшли друзі, наші колеги, щоб допомогти й надати рекомендації . Найголовнішим досягненням є налагоджений діалог між командою експертів і керівництвом ліцею, педагогами, учнями, батьками та органами місцевого самоврядування». Звісно, що новий формат оцінювання освітніх і управлінських процесів закладу освіти та його внутрішньої системи забезпечення якості викликав хвилювання, але доброзичлива атмосфера й активна комунікація сприяли комадній взаємодії. За словами заступника директора з навчально-виховної роботи БМЛ № 15 Ніни Миронець, «за паперовою Говерлою» експерти побачили справжніх педагогів, той пласт із досвіду знань, співпраці з батьківською громадою та управлінням освіти, який у ліцеї є системним». Експертна група плідно працювала протягом десяти робочих днів: вивчала документацію, спостерігала за освітньою діяльністю закладу, відвідувала навчальні заняття, проводила онлайн-анкетування, інтерв’ю та опитування здобувачів освіти, їх батьків і педагогів, оглядала приміщення і території закладу. Була почута та врахована думка кожного учасника освітнього процесу. Результати оцінювання визначені достатнім рівнем, і це чудове досягнення для першої ластівки інституційного аудиту в області. Поставлені завдання були обговорені на засіданні педагогічної ради, і більшість із них вже виконана, повідомила директор ліцею, зазначивши: «Пишаюсь своїм колективом та адміністративною командою: заступниками Ніною Андріївною Миронець, Іриною Петрівною Петриченко, Тетяною Леонідівною Семеновою, Наталією Пантелеївною Єдіновою, Оленою Анатоліївною Семеняк і Тетяною Віталіївною Заблоцькою. Нас завжди в усьому підтримує міське управління освіти, у тісній співпраці з яким маємо певні результати».
Під час позапланового інституційного аудиту здійснювалася перевірка щодо дотримання закладом вимог у сфері загальної середньої освіти, звернувся до учасників пресконференції заступник начальника управління – начальник відділу інституційного аудиту управління Державної служби якості освіти у Житомирській області Сергій Вдовенко: «Оцінювання освітніх та управлінських процесів БМЛ № 15 відбувалося за чотирма напрямами: освітнє середовище закладу, система оцінювання здобувачів освіти, педагогічна діяльність педагогічних працівників та управлінські процеси закладу освіти. Велика увага приділялася вивченню створеного в ліцеї освітнього середовища, яке має бути розвиваючим, мотивуючим, інклюзивним та вільним від будь-яких форм насильства і дискримінації… В ліцеї проведено комплексне самооцінювання та заплановано щорічне самооцінювання за напрямами певної діяльності із залученням усіх представників освітнього процесу та органів місцевого самоврядування. Позаплановий інституційний аудит у Бердичівському міському ліцеї № 15 відбувся чітко, злагоджено, у цілковитій взаємодії між освітянами та експертами, усі його основні моменти було відпрацьовано на належному рівні. В управлінні Державної служби якості освіти у Житомирській області є бачення подальшої співпраці із закладом та його керівництвом. Адже діти – це найважливіше в житті, головний депозит, у який вкладаємо все…» Професор кафедри суспільно-гуманітарних дисциплін Житомирського ОІППО Олександр Пастовенський акцентував увагу на оцінюванні управлінської діяльності, зазначивши, що на всіх рівнях (ефективне планування, довіра й прозорість, кадрова політика, людиноцентризм та конструктивна співпраця) поставлено оцінку «достатній»: «Ми у свою чергу також набули певного досвіду. Думаю, інші заклади освіти мають орієнтуватися на напрацювання колективу ліцею. Будемо рекомендувати їм такий варіант методики оцінювання діяльності, яка розроблена у БМЛ № 15 . У 2021-му році аудит проведуть в 11-и закладах освіти». Директор Житомирської спеціальної школи Житомирської ради Світлана Лесик відповідала за вивчення освітнього середовища закладу. Під час виступу підняла питання запобігання та протидії булінгу, спостереження за міжособистісною поведінкою учнів та створення інклюзивного освітнього середовища. У БМЛ №15 уже другий рік впроваджується інклюзія. Також експертка підкреслила, що освітній процес здійснюється у складних умовах через розповсюдження COVID-19, карантинні обмеження та недостатнє фінансування. Тому експерти з розумінням поставилися до окремих недоліків, усунення яких потребує грошей: йдеться про реконструкцію системи освітлення, дооснащення навчальних кабінетів, покращення умов функціонування їдальні тощо. Проте з часом при надходженні коштів проблеми необхідно вирішити. Світлана Лесик нагадала, що керівникам шкіл і закладів дошкільної освіти необхідно знати Державні санітарні правила та норми, які визначають гігієнічний стандарт для всіх типів загальноосвітніх навчальних закладів.
На думку експертів, під час проведення інституційного аудиту була створена комфортна, довірлива атмосфера. Спілкуючись з учасниками освітнього процесу – учнями і батьками, вони не почули негативних відгуків. Звичайно, є деякі мінуси, але плюсів – більше. Оцінка результатів тестувань продемонструвала майже стовідсоткові показники за багатьма пунктами: отримання ліцеїстами від учителів інформації про критерії, правила і процедури оцінювання навчальних досягнень, задоволеність батьків здобувачів освіти рівнем комунікації з педагогами, справедлива оцінка вчителями навчальних досягнень, співпраця з учнями на засадах партнерства тощо. Експерти вважають: якби ліцей не став першим закладом, де провели аудит, то мав би всі шанси отримати найвищу оцінку за свою діяльність.
Начальник управління освіти і науки виконкому Бердичівської міської ради Валентина Адаменко подякувала експертам за справедливість та принциповість і зазначила, що очільниця міського ліцею № 15 Ванда Івасюк – втілення і носій змін: «Директор закладу – на своєму місці. Багато керівників шкіл Бердичева вчаться у неї. Незабаром на базі досвіду проведення аудиту в міському ліцеї відбудеться навчання директорів. Бердичівські школи та дитячі садки – це одна команда, яка любить своє рідне місто і прагне розвивати його, щоб зробити ще кращим». Головна місія аудиту – допомогти школам підвищити якість освіти, котра має базуватися на прозорості, інноваційності та партнерстві учасників освітнього процесу, підкреслив Сергій Вдовенко. Відповідно до Плану проведення інституційних аудитів закладів загальної середньої освіти у 2021-му році вони очікуються в інших школах міста. Бердичівський міський голова Сергій Орлюк подякував групі експертів за ефективну роботу, наголосивши, що БМЛ №15 є одним із потужних закладів освіти міста, і в наступному році інші школи Бердичева мають успішно пройти інституційний аудит.