Вивчення адаптаційної поведінки є однією з областей, яка часто залишається непоміченою у разі високо функціональних дітей з аутизмом. Однак ці поведінки мають величезний вплив на можливість використання навичок у звичайних ситуаціях повсякденного життя, особливо без нашої щоденної присутності. Звичайно, кожна дитина індивідуальна. Часто освоєння цих навичок не можливе до закінчення середньої школи. Проте наші діти можуть стати більш самостійними, якщо ми свідомо будемо працювати над їх навичками в цих областях.

Навчіть дитину прокидатися за будильником. Серед батьків поширено будити дітей в школу. Проте з віком добре б навчити дитину самостійно користуватися будильником. Можливо, вам доведеться експериментувати з вібраційним будильником, музикою і різною шкалою інтенсивності звуку. У випадку дітей яким важко прокидатися, доведеться змусити їх, щоб пройшли через кімнату, щоб вимкнути будильник. Нарешті, ця здатність вимагає того, щоб навчити дитину, як поставити будильник, а в наступній стадії розвитку здатності точної оцінки потрібного часу, який потрібен для ранкових рутин.

Навчіть дитину користуватися годинником, щоб могла завершити завдання у конкретному часовому інтервалі. Корисним може виявитися таймер. Це пристрій, який показує дитині наочно, скільки часу їй ще залишилося. Одним із способів почати навчання цієї здатності є спроба оцінити час на зайняття й порівняти, після його закінчення, скільки дійсно воно зайняло часу. Існують безліч додатків на телефоні з таймером та пристроїв (наприклад timetimer.com). Обирайте зручний для вашої дитини.

Навчіть дитину піклуватися про свою зовнішність (душ або ванну один раз в день, розчісування волосся, дезодорант, чищення зубів). Рутини чинять заспокійливий вплив на наших дітей. Тому допоможіть їм визначити їх повсякденну здорову дозу рутини. Для багатьох дітей легше в довгостроковій перспективі дотримуватися правил, таких, як щоденний душ або ванна, ніж пам’ятати про ці процедури один раз у 2 або 3 дні. Зокрема, необхідно навчити дітей етапів пристойного миття (наприклад, “протерти 4 рази під пахвою мочалкою”). Відсутність гігієни – це  проблема, яку суспільство нелегко переносить». (Пітер Герхард)

Навчіть дитину нести відповідальність за свої речі. Почніть з завдань, таких як, пильнування іграшки, яку дитина взяла з дому до друзів або до автомобіля. Привчіть дитину до формальної відповідальності за розташування іграшки по закінченню візиту, як то забрати її в машину і принести із машини до дому. Пізніше привчіть так само до таких речей, як сумка та предмети, необхідні в школі. Потім можна починати вчити дбати про домашню тварину.

Навчіть дитину використовувати візуальні методи запам’ятовування обов’язків. Тримання ліків в конкретному місці, щоб пам’ятала про їх прийняття після сніданку, або написати на картці “сніданок” і покласти в рюкзак, щоб пам’ятала про те, що потрібно поїсти.

Навчіть вашу дитину готувати. Молодші діти можуть навчитися робити бутерброди й невеликі закуски, які не потребують приготування. Пізніше навчіть дитину самостійної процедури відповідно до технології та безпечного використання кухонних приладів.

Навчіть дитину користуватися телефоном. Почніть з вивчення відповіді на дзвінок, приймання повідомлень і передачі їх відповідній особі. Розвивайте навички. Наприклад, здатність подзвонити в магазин або сервісний центр, щоб перевірити, чиє у них в наявності певний предмет, щоб розв’язати проблеми з комп’ютером або зробити замовлення їжі телефоном з доставкою додому та щоб дитина вміла подзвонити до служби порятунку.

Навчіть дитину самостійно пересуватися по місту. Може бути це прогулянки по околицях, катання на велосипеді, використання громадського транспорту або керування автомобілем.

Навчіть дитину брати з собою кілька обов’язкових предметів, коли виходить з дому. Це стосується важливих номерів телефонів, грошей, ключів, GPS-годинника та телефону та інших необхідних речей.

Навчіть дитину піклуватися про безпеку. Подбайте про те, щоб дитина знала, кого можна обійняти та поцілувати, а коли слід зупинятися на рукостисканнях. Навчіть їх, як непомітно носити при собі гроші. Також необхідно знати, що не можна видавати особисту інформацію в інтернеті. Опрацюйте ситуацію коли а вулиці до дитини може звернутися незнайомець, або ситуацію коли незнайомець може піти за дитиною слідом.

Джерело: Автор: DianaAdreon, Заступник Директора Університету Майамі. Center for Autism & Related Disabilities, «Десять навичок, які повинна мати ваша дитина, яка готується до життя після закінчення навчання в середній школі»

                                                                               

Від БМЛ №15

Залишити відповідь